A
Wybór zdjęć do projektu albumu
1. PODSTAWOWE INFORMACJE
Wybierając zdjęcia pamiętajcie o kilku zasadach:
1. Zdjęcia kolorowe – są w większości nie przygotowane – finalna wersja będzie się różnić, więc nie kierujcie się kolorem. Natomiast wersje czarno-białe najprawdopodobniej nie będą już poprawiane.
2. Wybierając zdjęcia – wersje kolorowe i czarno białe liczymy jako osobne zdjęcia.
3. Pamiętajcie, że Wasz pakiet zawiera 500 zdjęć już z plenerem.
4. Jeśli zechcecie dobrać więcej zdjęć, niż zawiera pakiet – to każde dodatkowe zdjęcie kosztuje 3 zł. Gdy Wasz pakiet zawiera 500 zdjęć, a wybierzecie na przykład 623 zdjęcia, to dodatkowych zdjęć jest 123. Mnożąc 123 dodatkowe zdjęcia przez koszt 3 zł otrzymujemy kwotę dopłaty wynoszącą 369 zł.
2. PRZED SELEKCJĄ POBIERZCIE PLIK NA DYSK
- Pamiętajcie, aby nie robić selekcji na dysku google. Ja używam dysku google tylko i wyłącznie jako narzędzia do przesłania Wam zdjęć. Wysyłam je na mój dysk i przesyłam Wam link do nich, abyście mogli je pobrać na dysk swojego komputera, i tam je wypakować programem do rozpakowywania plików .rar, a następnie przeglądać i wybierać. Ponieważ mam ograniczoną pojemność dysku i dużo zdjęć w ten sposób wysyłam, to nie mogę ich tam długo trzymać. Dlatego proszę, dajcie mi znać, jak tylko je pobierzecie, abym wiedział, które pliki mogę bezpiecznie usunąć z dysku i zrobić tym samym miejsce na inne pliki.
- Przeglądając zdjęcia, już od początku proponuję zdjęcia, które się Wam nie spodobają, albo od razu skasować, albo przenosić do folderu ze zdjęciami niewybranymi/odrzuconymi – dzięki temu unikniecie wielokrotnego ich przeglądania w kolejnych fazach wybierania. Tak samo ze zdjęciami, które się Wam już za pierwszym razem bardzo spodobają – je proponuję od razu przenieść do folderu z wybranymi lub ulubionymi.
- Wybierając zdjęcia, proponuję od początku przygotować sobie dwa osobne foldery. Np. folder „Wybrane” i „Nie wybrane” lub „Odrzucone”. W czasie przeglądania zdjęć przenoście je do jednego lub drugiego folderu.
- Po pierwszej selekcji najprawdopodobniej w folderze „Wybrane” znajdzie się dużo powyżej 500 zdjęć. W kolejnej selekcji możecie już przeglądać tylko folder wybrane. I możecie zastosować różne strategie:
- Strategia 1 – To odrzucanie – polega na tym, że z folderu „Wybrane” odrzucacie zdjęcia, aż zostanie zaplanowana liczba, albo aż zostanie taki reportaż, który będzie dla Was wspaniałą pamiątką, bez względu na ilość zdjęć.
- Strategia 2 – To wybieranie – polega na utworzeniu kolejnego folderu np. o nazwie „Wybrane – najlepsze” – i przenoszeniu do niego najlepszych zdjęć z folderu „Wybrane”.
- Pamiętajcie, że od Waszego wyboru zależeć będzie odbiór całego reportażu. Dlatego warto pamiętać o tym, aby zawierał również zdjęcia detali oraz gości weselnych. Będą szczęśliwi, jeśli będą mogli siebie obejrzeć na zdjęciach z reportażu.
- Jeśli chcielibyście udostępnić część najlepszych zdjęć z reportażu u siebie na fb, to wyślijcie mi je (max do 50 zdjęć) i postaram się je przygotować i przesłać szybciej niż będę mógł przygotować cały reportaż.
- Zapewne zastanawiacie się ile macie czasu na wysłanie wybranych zdjęć?
- Generalnie im szybciej to zrobicie, tym szybciej ja je przygotuję, i tym szybciej pojawią się na strefie klienta, dzięki czemu będziecie mogli się nimi podzielić z rodziną, która zapewne nie może się doczekać, by je obejrzeć.
- Przeglądnięcie wszystkich zdjęć i wybór tych, które będą stanowiły dla Was pamiątkę na lata, może się wydawać zarówno ekscytujące, jak i przytłaczające. Zdjęć jest dużo i jeśli chcielibyście zrobić to na raz, to takie zadanie może wydawać się przytłaczające, co w konsekwencji może doprowadzić do wielokrotnego odkładania tego na później i wydłużenie całego procesu. Nie dotyczy to wszystkich osób, ale jeśli tak będzie w Waszym przypadku, to proponuję podzielić sobie reportaż np. na 10 części i skupić się każdego dnia tylko na przejrzeniu i wyborze jednej z tych 10 części (czyli tylko 10% zdjęć). Kiedy w ten sposób przerobicie całość, to na końcu zostanie Wam do przejrzenia tylko folder z wybranymi zdjęciami – aby zobaczyć, jak prezentuje się reportaż z wybranych przez Was zdjęć i czy chcielibyście jeszcze coś do niego dodać lub z niego usunąć.
- Bardzo proszę, postarajcie się, aby wybrać i wysłać zdjęcia w czasie do 2-3 tygodni od ich otrzymania, a w przypadku gdy macie bardzo napięty grafik, tak do miesiąca.
- W razie jakichkolwiek pytań służę pomocą
3. CEREMONIA
- Do kościoła wchodzą najpierw goście. Młoda Para wchodzi do kościoła gdy wszyscy są już w środku, aby zaproszeni na ceremonię ślubną goście mogli zobaczyć Wasze uroczyste wejście przy akompaniamencie muzyki granej przez wynajętego organistę.
- W czasie wchodzenia idźcie wolnym i spokojnym krokiem i starajcie się iść wyprostowani, uśmiechnięci, nie ze spuszczoną głową, wpatrzeni w podłogę 😉
- W czasie przysięgi, gdy ksiądz da Wam znak, aby już podejść stańcie NA PRZECIWKO SIEBIE, bokiem do księdza i do zgromadzonych gości.
- W czasie wypowiadania słów przysięgi patrzcie NA SIEBIE, a NIE NA KSIĘDZA
- Gdy ksiądz powie Wam, że możecie teraz nałożyć sobie obrączki, to najpierw nałóżcie obrączkę na 1/2 palca, następnie wypowiedzcie słowa przysięgi, i na końcu wsuńcie obrączkę do końca.
- Podczas zakładania obrączki pamiętajcie aby starać się nie zasłaniać jej drugą dłonią.
- Przepięcie butonierki po ceremonii proponuję zrobić w nawie tuż przed wyjściem z kościoła.
- W czasie wychodzenia z kościoła możecie zrobić jakiś fajny, kreatywny, radosny gest.
- Jeżeli chcielibyście zrobić zdjęcie grupowe pod kościołem po mszy, to poproście księdza aby pod koniec mszy, gdy będzie Wam już gratulował i życzył wszystkiego dobrego, aby zapowiedział, żeby goście po wyjściu z kościoła się nie rozchodzili, bo będzie zdjęcie grupowe.
4. WEJŚCIE DO DOMU WESELNEGO I TOAST
- Jeżeli Pan Młody będzie wnosił Panią Młodą na rękach, to proszę uważać, aby nie zasłaniać twarzy Pana Młodego kwiatami.
- Po wejściu do lokalu nie stawajcie przed sceną – to jedno z najgorszych miejsc. Za Waszymi plecami bedzie duży bałagan, statywy, sprzęt grający, kable itd, a tego nie chcemy.
- Najlepiej stanąć w miejscu neutralnym, np. gdzie są zasłony, ściana, albo wskazanym przeze mnie.
- Jeżeli życzenia są w lokalu, to nie stawajcie pod samą ścianą, sceną, czy napisem LOVE, bo będzie Wam ciasno, a mi będzie trudno fotografować. Odejdźcie od ściany na ok 2-3 metry, aby można było się za Wami swobodnie przemieszczać i fotografować.
- Jeżeli zakupiliście księgę pamiątkową do której można się wpisywać, albo tablicę do której wrzuca się serduszka, wcześniej je podpisując, albo grafikę na której daje się kolorowe odciski palców (lub coś podobnego w tym stylu), to zwróćcie uwagę na to, aby ktoś czuwał nad tym stanowiskiem, ponieważ dzieci jak się do tego dobiorą to zniszczą ten element.
5. PIERWSZY TANIEC
Wypchane kieszenie smartfonem, portfelem itp. nie będzie dobrze wyglądało na zdjęciach, więc proponuję przed pierwszym tańcem je wyciągnąć (a najlepiej na całe wesele)
6. ZDJĘCIA GRUPOWE
- Zdjęcia grupowe wykonujemy jak najszybciej, czyli najlepiej na pierwszej, drugiej lub trzeciej przerwie. Im wcześniej zrobimy zdjęcia grupowe, tym lepiej będzie każdy na nich wyglądał. Dodatkowo tym łatwiej będzie nawiązać współpracę z gośćmi przy ujęciach kreatywnych.
- Zdjęcia grupowe kreatywne robimy jak najwcześniej (j.w.), i w małych grupach. Najlepiej współpracuje się z grupami 4-6 par zaproszonych do tych zdjęć.
- Proponuję aby to były osoby młode, chętne do współpracy, rodzeństwo w odpowiednim wieku, najbliźsi przyjaciele, świadkowie, osoby na których Wam zależy.
- Jeżeli osób jest więcej, to można podzielić je na 2 lub 3 osobne grupy, i z każdą będzie można zrobić inne ujęcia.
- Przy większych grupach bardzo trudno jest wszystkim wytłumaczyć co chcemy zrobić i odegrać, zaczyna się robić harmider. Jedni słuchają, inni nie słuchają, jedni wiedzą co robić, inni nie wiedzą, i zdjęcia nie wychodzą już ciekawie. Dodatkowo jeśli zdjęcia robimy zbyt późno, to część osób po większym spożyciu alkoholu nie współpracuje i wprowadza dodatkowe zamieszanie, zamiast skupić się na zdjęciu to rozmawiają itd. Sens robienia zdjęć grupowych kreatywnych jest tylko jeśli wszystkie biorące udział osoby są w to zaangażowane, wtedy efekty są najlepsze.
7. ZIMNE OGNIE (jeśli planujecie)
- Kupując – kupcie lepsze, dłuższe, dłużej palące się zimne ognie – będziemy mieli więcej czasu i możliwość zrobienia większej ilości ujęć.
- Odradzam planowanie zdjęć na dużą liczbę ludzi – trudniej to zorganizować i zsynchronizować. Do super zdjęcia wystarczy mniejsza grupka. Ok 20-30 osób w zupełności wystarczy.
- Zimne ognie – nie odpalamy dużej ilości zimnych ognii połączonych razem w grupie, ponieważ nastąpi reakcja, która spowoduje, że całość spali się błyskawicznie. Dodatkowo bardzo szybko się nagrzeją i osoba je trzymająca zwyczajnie żuci je na ziemię i się zmarnują.
- Pamiętajcie, że jestem do końca oczepin, więc zadbajcie o to, abyśmy zdjęcia z ogniami wykonali przed oczepinami.
8. TORT I OCZEPINY
- Jeżeli macie torta z racami, to proponuję abyście podeszli w miarę blisko aby światła rac mogły Was ładnie doświetlić. Proponuję wykorzystać ten momet do pocałowania się (nawet dwa razy)
- Dajcie znać gdzie będziecie rzucać muszką/welonem abym wiedział jak się ustawić.
9. DODATKOWE UWAGI
- Pan Młody – marynarkę zapinamy zawsze tylko na górny guzik. Zapinanie obu guzików, albo co gorsza tylko tego dolnego to błąd i wygląda to nieelegancko. Może to też zepsuć dobre zdjęcie.
- Poproście obsługę wesela, aby zadbała o to, aby stolik zespołu/dj-a, fotografa otrzymywał posiłki na początku a nie na końcu wydawania. Aby nie okazało się, że otrzymamy posiłek jako ostatni i zaraz np zacznie się pierwszy taniec. My nie zdążymy się posilić, a w między czasie obsługa zabierze niedokończone jedzenie. Dotyczy to oczywiście wszystkich wydawanych posiłków.
- Jeżeli planujecie podziękowania (np rodzicom, świadkom itp), albo jakieś inne niespodzianki i atrakcje to pamiętajcie aby je zorganizować przed oczepinami.
- Po oczepinach będę się pakował i będę chciał się z Wami pożegnać. Często się zdarza, że Młoda Para gdzieś znika, albo z kimś tańczy i wtedy czekam. Czasem się zdarza, że na drugi dzień mam kolejne wesele, albo chrzciny i zależy mi na tym, abym jak najszybciej mógł wrócić do domu. Po powrocie muszę jeszcze zgrać wszystkie zdjęcia, dać baterie do ładowania, wziąć prysznic. Więc i tak późno pójdę spać i będę miał ograniczony czas na wypoczynek. Dlatego duża prośba abyście pamiętali o tym.
O
ZAPYTAJ O OFERTĘ
Jeśli spodobały Wam się moje zdjęcia – napiszcie!
Sprecyzujcie datę i miejsce uroczystości, dorzućcie kilka słów o sobie,
podzielcie się swoimi pomysłami. Odpowiem najszybciej jak będę mógł 🙂